Sunday, April 15, 2007

ΠΡΙΝ ΚΑΠΟΙΑ ΧΡΟΝΙΑ...ΠΡΩΤΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΧΡΗΣΗ ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΟΥ!




ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΟΙΗΤΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ
Η τριετής πείρα διδασκαλίας σε παιδιά της Α' Δημοτικού και η ταυτόχρονη σχέση μου με τη μουσική, μου έδωσαν την ευκαιρία να αποτολμήσω κάποιους πειραματισμούς πάνω σε παιχνιδόλεξα - τραγούδια, που ως στόχο τους είχαν να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των παιδιών και μέσα από το τραγούδι να γίνουν ένας άξονας εμπέδωσης των βασικών φωνητικών φθόγγων που διδάσκονται στην πρώτη τάξη, στο προαναγνωστικό στάδιο. Οι κάποιες αναστολές που είχα ως προς τη χρησιμότητα και την αποδοτικότητα της προσπάθειας αυτής ξεπεράστηκαν καθώς συνειδητοποίησα την αγάπη των παιδιών για τον ποιητικό λόγο και τη μουσική, ιδιαίτερα όταν αυτά τους προσφέρονται με σωστό τρόπο από τους μεγάλους.Πράγματι… "το ποίημα με τη συντομία του και ταυτοχρόνως με την περιεκτικότητα του μπορεί να αξιοποιηθεί σαν εύχρηστο εργαλείο από το δάσκαλο, που παίζοντας και τραγουδώντας δημιουργεί ατμόσφαιρα πρόσφορη για καλλιτεχνική ευαισθητοποίηση, ενώ διδάσκει".1Σημαντικός βοηθός στην προσπάθειά μου ήταν στην αρχή ο πίνακας της τάξης, η κιθάρα που με συνόδευε στη διδασκαλία και η διανομή φωτοτυπημένου υλικού στους μαθητές.Αφού είχαν παρουσιαστεί στον πίνακα τα παρακάτω σκίτσα, ο δάσκαλος τραγουδούσε στους στίχους που ακολουθούν. Στην αρχή έδειχναν απλά τα σκίτσα κάποιοι μαθητές, στη συνέχεια όλοι αναλάμβαναν αυτό το ρόλο βοηθού του διδάσκοντος. Αφού οι μαθητές έμαθαν και αυτοί καλά τα λόγια των τραγουδιών, κρατώντας μεγάλες καρτέλες με τους φθόγγους που διδάσκονταν συμμετείχαν σε κινητικές - χορευτικές ασκήσεις θεατρικού παιχνιδιού, υπό τον ήχο της κιθάρας και τη μουσική απαγγελία του τραγουδιού μας.


Το "Ο" φοβάται να' ναι μοναχό βρήκε ένα φίλο, κι εμείς το λέμε "ΤΟ".


Τα "ι,η,υ" ζηλέψανε πολύ, πάρα πολύ, βρήκαν κι αυτά παρέα, κι εμείς τα λέμε "τι, τη, τυ".


Το α πιο πέρα χαρωπά γελά, έχει καλή παρέα, το "τα", το "να", το "θα".


"Το" και "Τι" και "Τα" και "να" και "θα", γράμματα - γράμματα, γράμματα πολλά.


Πρέπει να τα μάθουν τα καλά παιδιά, "Το" και "Τι" και "Τα" και "να" και "θα".




Με καθημερινή επανάληψη, αμέσως μετά τη διδακτική αξιοποίηση της εικόνας του βιβλίου, άλλων εποπτικών εικόνων και υλικών που φέρνει ο δάσκαλος και τη χρήση των βασικών λέξεων και της ατομικής καρτέλας του μαθητή, οι μικροί μαθητές αφομοιώνουν εύκολα και ευχάριστα συμμετέχοντας και οι ίδιοι ενεργητικά, τα βασικά εφόδια που θα χρειασθούν περνώντας από το προαναγνωστικό στο στάδιο της πρώτης ανάγνωσης.Όμως το σημαντικότερο ίσως είναι ότι με αυτούς τους τρόπους και τα τεχνάσματα βάζοντας σε κίνηση λέξεις και εικόνες φτάνουμε στους δρόμους του παιδαγωγού - ανανεωτή της λογοτεχνίας του Τζιάνι Ροντάρι, που έλεγε ότι…"είναι ανάγκη να αποκτήσει η φαντασία τη θέση της στην εκπαίδευση".

1 comment:

Εκπαιδευτικός said...

Καταπληκτικό!!! Πρέπει να βάλετε και άλλο εκπαιδευτικό υλικό !!!